Založ si blog

Mikuláš Dzurinda: „Pomník vďaky“

Keď napíše 17 ročný chlapec, že chce „do všetkých hriadok zasievať“, čo si pod tým predstavíte? Predpokladám, že väčšinu z vás napadne sex, čomu by som sa teda vôbec, ale vôbec  nečudovala. Ja neviem, čo behalo „po rozume“ vám, keď ste mali sedemnásť, spomínam si však, že mne tam pobehovalo „bárs čo“ … azda okrem „víťazného februára“ i vtedajšej politiky sa tam zmestilo a mihlo naozaj kadečo.

No a teraz neviem, či to nebola chyba, že som sa v tom čase nezamýšľala aj nad politikou, či výdobytkami doby, v ktorej som si, len tak radostne a bezstarostne, užívala tých sladkých sedemnásť. Asi bola …

Hm, kde som už mohla byť, keby som nebola taká ľahkovážna? Sedím, čítam a premýšľam … iba tak, z ničoho nič, mi dnes prebehlo „popod ruky“ malé básnické dielko sedemnásťročného chlapca, na čom by nebolo asi nič čudné, keby nešlo o báseň Mikuláša Dzurindu na tému „sladký socializmus“.

Sedím ako prikovaná … čítam … hodnotím … usmievam sa pri tom. Snažím sa vybaviť si v mysli proces individualizácie človeka … „človek vo svojom vývine nadobúda špecifické črty, vytvára si vlastnú hierarchiu hodnôt, názorov, ideálov, postojov, cieľov … „zvnútorňuje si“ pôsobiace podnety … buď ich prijme alebo odmietne … čo sa prejaví v jeho prežívaní a správaní“

Sedím, čítam a premýšľam … „sranda“, ako sa vie človek rokmi zmeniť. Máta ma však červík pochybnosti … naozaj vie? Akosi sa mi to nepozdáva. A vám?

 

Mikuláš Dzurinda: Pomník vďaky

„Hoci som mladý, pochabý, hoc dokázať chcem viac a viac,
už neraz som sa zamyslel, dozadu hlavu obrátiac.

A čo som videl? Život bohatý, plynúci v šťastnej krajine,
veselé detstvo chlapčenské v slobodnej šťastnej rodine.

Čím rokov viac, čím starší som, tým viac sa zamýšľam,
ako to, že domov môj teplučký stále mám?

Za to, že neviem, čo zrada, klam, že život to je pre mňa dar,
nie utrpenie, klamstvo mar, vďaka ti, slávny Február!

Vďaka ti, robotník i roľník, vďaka ti otec, mať,
že môžem rojčiť, stále sniť, slobodnej zeme plody brať.

Premnoho vďaky v srdci mám, že môžem šťastne dnešok žiť,
snežienok ráno natrhať, potom zas večer s milou byť.

Nuž počuj, otec, drahá mať, počúvaj šťastná moja vlasť.
Keď toľkú radosť v duši mám, čo všetkým sľúbim darovať.

Nechcem byť dlžník večitý, chcem polia, lúky orávať, do všetkých hriadok zasievať „

 

Podpíšte petíciu EÚ za základný nepodmienený príjem ako ľudské právo

12.01.2014

V členských štátoch EÚ prebieha zbieranie podpisov pre podporu občianskej iniciatívy za nepodmienený základný príjem. Termín ukončenia je 14.01.2014, čo je presne rok od jej úvodnej registrácie. Cieľom tejto iniciatívy je poskytnúť každej osobe v EÚ príjem na úrovni 60% priemerného čistého príjmu v Únii. Tým by boli zabezpečené základné materiálne potreby a [...]

Prečo vznikajú vtipy o policajtoch? V Nitre na základe osobných skúseností

05.03.2013

V posledných mesiacoch ma šťastena nemá veľmi v láske a tak v duchu tohto mi robí samé prieky, ako toť nedávno, v podobe dvoch pokút za parkovanie. Dostať pokutu za parkovanie nie je príjemná a už vôbec nie lacná záležitosť. Taxy sú rôzne, kto ich určuje netuším, ale jedno tuším, že s pokutami za parkovanie to v tomto štáte nebude celkom košér. Nechcem špekulovať [...]

Iba tak, veselo na rozlúčku

15.09.2012

Tak a je to tu! Mediátorka zo mňa asi sotva bude, lebo hneď môj prvý pokus, tu na Pravde, skončil ako na tomto obrázku: Tak mi treba! Keby som skôr poznala príslovie, že „Lepšie je padnúť do mora, ako medzi ľudí.“ (Čínske príslovie), to by som si dala pozor. Ale teraz, čo už? Po vojne je každý generál! Aj ja! Poviem vám, že taký pád dosť bolí a ja druhý, pre [...]

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 77
Celková čítanosť: 389606x
Priemerná čítanosť článkov: 5060x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy