Založ si blog

Bezdomovec s dvoma diplomami a doktorátom, vizitka 21. storočia

Práve som sa pohýnala z parkoviska, keď som ho zazrela. Roky som ho nevidela, aj preto som sa bála, že mi ujde z dohľadu, tak som rýchlo zastavila a vybehla za ním. Vôbec som si neuvedomila, že stojím v strede cesty a blokujem premávku. 

Poznám ho približne dvadsaťpäť rokov, od doby, kedy sa priženil do našej rodiny. Bol mi vrcholne nesympatický, taký odutý a „hovadzky múdry“ bratislavčan. Učiteľ s doktorátom, člen „mensy s nebesky vysokým IQ“ a chodiaca encyklopédia. 

– „Ahoj, čo robíš v týchto končinách?“

– „Idem si vyžobrať nejaké centy na ubytovanie“.

– „Koľko potrebuješ?“

– „Osemdesiat centov“. 

Vysypala som mu všetky drobné. „Papierové“ nechcel, vraj sú preňho nebezpečné. Ostatní bezdomovci by ho mohli kvôli nim zbiť a okradnúť ho. Chcela som mu dať jedlo, ale to tiež odmietol, z toho istého dôvodu. Tak som mu nanútila aspoň liter džúsu, aby v tom teple niekde neskolaboval. Zároveň som mu povedala, aby kedykoľvek zazvonil pri mojich dverách, keď nenažobre dosť drobných na ubytovňu. 

Nepije. Nefetuje. Nesmrdí. Napriek tomu spadol až na úplné dno a už sa z neho nikdy nevyhrabe. 

Po revolúcii ostal učiť, pretože tú prácu miloval. Stal sa riaditeľom veľkej školy a mohlo by zdať, že je všetko v poriadku. Nebolo. V manželstve mu to začalo škrípať, pretože jeho manželka, moja sesternica, urobila kariéru v banke a logicky začala zarábať niekoľko násobne viac, ako on. To ho škrelo a začal popíjať.

Rok, dva, tri si nikto nič nevšimol. Až sa raz niekomu v škole zazdalo, že má vypité. Vyhodili ho, lebo miesto riaditeľa potrebovali pre niekoho iného a to bolo s najväčšou pravdepodobnosťou základným kameňom jeho bezdomovectva. 

Hľadal si síce nové miesto, ale v školstve ho už nikto nezamestnal, preto začal robiť iba to, čo práve zohnal. Pil čoraz viacej, zvlášť, keď mu v jednej z jeho „brigád“ „našili“ niečo ako „manko“ a škodu dali nahradiť. Nemal na to. Nemal ani peniaze, ani plat na serióznu pôžičku. Tá „výpalnícka“ mu k šťastiu nepomohla, lebo onedlho po nej nasledoval exekútor, rozvod, protialkoholické liečenie, psychiatria.

Počas liečenia mu zomrela matka. Myslela som si, že sa nasťahuje do jej bytu, lebo jeho brat  je úspešný a bohatý podnikateľ a predpokladala som, že mu ten byt prenechá bez dedičského vyrovnania. Mýlila som sa. Jeho brat zariadil, aby matka prepísala byt naňho a tak môj bezdomovec po prepustení z liečenia ostal na ulici. 

Vybavuje si invalidný dôchodok. Sám! Pešo chodí po Bratislave, mimochodom čisto oblečený, a zháňa si potrebné formality. Diplom, maturitné vysvedčenie, vojenskú knižku … . Podľa toho, čo mi o tom rozprával, usudzujem, že to nezvládne. Ani nemôže. Ak si škola pýta poplatok za odpis, on na to nemá peniaze!  

Neviem to pustiť z hlavy. Zdá sa mi, že u nás človek nemá šancu odraziť sa od dna. Je to nad ľudské sily. Už druhý rok je na ulici. Ak mu niekto zo známych daruje napríklad mobil, tak mu ho bezdomovci ukradnú. Ak mu niekto daruje peniaze, tak detto. Nechce sa s nimi kamarátiť, preto všade chodí sám, ale za to neraz dostane „nakladačku“, vraj prečo sa dištancuje.

 

Neviem to pustiť z hlavy. Tie oči! Hanba, strach, smútok. A na záver i malé ohníky šťastia z ľudského dotyku. „Ďakujem ti, za objatie, veľmi si ho cením“. Teraz sedím a rozmýšľm. Ako sa dá pomôcť takému človeku? V taške mal asi päťdesiat kópii profesijného životopisu, ktorý bezúspešne roznáša po všetkých agentúrach, no v päťdesiatpäťke ho už asi nikdy nikto nikde nezamestná.

                                                                      Zdroj obrázku: http://www.depaulslovensko.org/konferencia/

Podpíšte petíciu EÚ za základný nepodmienený príjem ako ľudské právo

12.01.2014

V členských štátoch EÚ prebieha zbieranie podpisov pre podporu občianskej iniciatívy za nepodmienený základný príjem. Termín ukončenia je 14.01.2014, čo je presne rok od jej úvodnej registrácie. Cieľom tejto iniciatívy je poskytnúť každej osobe v EÚ príjem na úrovni 60% priemerného čistého príjmu v Únii. Tým by boli zabezpečené základné materiálne potreby a [...]

Prečo vznikajú vtipy o policajtoch? V Nitre na základe osobných skúseností

05.03.2013

V posledných mesiacoch ma šťastena nemá veľmi v láske a tak v duchu tohto mi robí samé prieky, ako toť nedávno, v podobe dvoch pokút za parkovanie. Dostať pokutu za parkovanie nie je príjemná a už vôbec nie lacná záležitosť. Taxy sú rôzne, kto ich určuje netuším, ale jedno tuším, že s pokutami za parkovanie to v tomto štáte nebude celkom košér. Nechcem špekulovať [...]

Iba tak, veselo na rozlúčku

15.09.2012

Tak a je to tu! Mediátorka zo mňa asi sotva bude, lebo hneď môj prvý pokus, tu na Pravde, skončil ako na tomto obrázku: Tak mi treba! Keby som skôr poznala príslovie, že „Lepšie je padnúť do mora, ako medzi ľudí.“ (Čínske príslovie), to by som si dala pozor. Ale teraz, čo už? Po vojne je každý generál! Aj ja! Poviem vám, že taký pád dosť bolí a ja druhý, pre [...]

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 77
Celková čítanosť: 389662x
Priemerná čítanosť článkov: 5061x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy